حساسية الشمس (القسم الأول)
ماهي حساسية الشمس؟
عند حدوث اتحسس للشمس يحدث لديك حكة مع طفح جلدي أو فقاعات أو حطاطات. هذه البقع تحدث في المنطقة التي تعرضت لأشعة الشمس مباشرة. وتحدث بشكل كبير عند اصحاب البشرة الفاتحة والشعر الأشقر أو الأحمر مع عيون فاتحة اللون.
تتراجع هذه الحساسية من تلقاء نفسها خلال بضعة أيام .
الأعراض:
يحدث لديك بقع حمراء ، فقاعات أو حطاطات. هذه البقع تكون حاكة وتنشأ خلال ساعات إلى لأيام بعد التعرض للشمس. وتظهر في المناطق المعرضة للشمس.
كيف تنشأ حساسية الشمس؟
عند حدوث الحساسية للشمس يرتكس الجلد للأشعة فوق البنفسجية الموجودة في اشعة الشمس وايضا توجد بجهاز الضياء المستخدم لتغيير لون البشرة للبرونز. ممكن أن تنشأ الحساسية اذا لم تقم بالحماية الجيدة من أشعة الشمس.وتحدث غالبا في حال الجلد لم يكن معتاد على أشعة الشمس وهذا يحدث غالبا في الربيع أو في الشتاء إذا ذهبت لمنطقة مشمسة.
وكلما جلست مطولا تحت اشعة الشمس أو الجهاز الضيائي كلما كانت الإصابة أشد.
لم تجلس تحت اشعة الشمس مباشرة ، أو تعرضت لها من خلال الزجاج او كانت ملابسك غير كافية للوقاية من أشعة الشمس .. عندها قد تصاب بالحساسية للشمس.
 

 

Zonneallergie (deel 1)
Wat is zonneallergie?
Bij zonneallergie krijgt u jeukende huiduitslag met bultjes, blaasjes en/of vlekjes. De plekjes komen alleen op de huid waar het zonlicht op gekomen is. Zonneallergie komt vooral voor bij mensen met een licht huidtype: lichte huidskleur, rood of blond haar en lichte ogen. Het gaat vanzelf weer over, meestal binnen een paar dagen.

Verschijnselen
Wat zijn de verschijnselen van zonneallergie?
• U krijgt rode bultjes, blaasjes en/of vlekjes.
• Die plekjes jeuken.
• Ze ontstaan binnen enkele uren tot dagen nadat u in de zon bent
geweest.
• Ze zitten op huid die in de zon is geweest.

Hoe ontstaat zonneallergie?
Bij zonneallergie reageert uw huid overgevoelig op ultraviolette straling (uv-straling). Uv-straling zit in zonlicht, maar ook in licht van de zonnebank. Het kan zomaar ontstaan, terwijl u voorheen altijd goed tegen de zon kon. Meestal krijgt u de huiduitslag als uw huid nog niet gewend is aan zonlicht. Dat is dus vaak in de lente. Of als u midden in de winter op zonvakantie gaat.

Hoe langer u in de zon of onder de zonnebank bent geweest, hoe erger de huiduitslag zal zijn. Heeft u niet direct in de zon gezeten, maar achter glas? Of had u kleding
aan die het zonlicht niet goed tegenhield? Dan kunt u ook zonneallergie krijgen.

Print Friendly, PDF & Email