احتباس السوائل في الساقين
يتكون العلاج من التضميد وممارسة التمارين الرياضية بانتظام. الضمادة تعني وضع رباط ضاغط مرن حول ساقيك. هذا يحسن عودة الدم من الساقين إلى القلب. إذا كان هناك الكثير من السوائل في ساقيك ، فيجب استعمال رباط ضلغط ساقيك بانتظام. عادة ما تقوم ممرضات المنطقة بذلك.
عندما تصبح ساقيك غير سميكة ، يمكنك البدء في ارتداء جوارب داعمة مرنة. تضغط الجوارب المرنة على الأوردة وبالتالي تحسن عودة الدم إلى القلب. سيؤدي ذلك إلى تقليل الشكاوى في ساقيك. ارتديها كل يوم من لحظة استيقاظك حتى عودتك إلى السرير. قد يكون ارتداء الجوارب الضاغطة وخلعها أمرًا صعبًا. يمكن لممرضة المنزل شرح كيفية القيام بذلك. قم بايجاد شخص ما لمساعدتك في البداية. ولكن يمكنك أيضًا ارتداء الجوارب الضاغطة وخلعها دون مساعدة الآخرين في حال كان بامكانك. تتوفر هذه الاشياء في متجر الرعاية المنزلية أو متاجر متخصصة أو عبر الإنترنت.
تأكد من أنك تمشي وتمارسة الرياضة وأن تتحرك بانتظام ، خاصة إذا كنت ترتدي الرباط الضاغط وبعد ذلك الجوارب المرنة. باستخدام عضلات ساقيك وضغط الضمادات أو الجوارب ، فإنك “تضخ” السائل مرة أخرى إلى القلب ، كما كان. يمكن تقليل شكواك ، مثل التعب في الساقين.
على سبيل المثال ، اذهب للتنزه أو ركوب الدراجات. السلالم بدلا من المصعد. تجنب الوقوف أو الجلوس لفترات طويلة. إذا كان عليك الوقوف ، قف بالتناوب على ساق واحدة والأخرى. حاول المشي لبضع دقائق كل ساعة.
يمكنك أيضًا ممارسة بعض التمارين: قف على أصابع قدميك ثم على كعبيك مرة أخرى ، لأعلى ولأسفل. هذه هي الطريقة التي تدرب بها عضلات الربلة في الساق. يمكنك أداء نفس التمرين عن طريق تحريك قدميك لأعلى ولأسفل في وضعية الجلوس و الاستلقاء. إذا كانت لديك مهنة دائمة ، فناقش ما إذا كان يمكنك القيام بشيء يجعلك تقف أقل (طويلًا).
رفع الساقين عند الجلوس يقلل الضغط في الأوردة. على سبيل المثال ، اجلس مع رجليك على الأريكة وقم بوضع وسادة تحت رجليك ، بحيث تكون أعلى من الأرداف.
أيضًا عند الاستلقاء ، ضع وسادة تحت ساقيك ، أو ارفع نهاية السرير قليلاً.
يمكن أن تساعدك ممرضة المنزل على التأكد من أن الجورب المطاطي يناسبك ويمكنها ان تساعدك على ارتداء الجورب المطاطي. يمكن أن يساعدك المعالج الفيزيائي ايضا على تعلم المزيد من الحركات.
يتم تعويض الجوارب المرنة إذا وصفها الطبيب العام بموجب التأمين الأساسي. هم مشمولون بالخصم. هناك مبلغ يجب على كل شخص دفعه مقابل أنواع معينة من الرعاية. هناك بعض المتاجر المتخصصة حيث يمكن شراؤها. تحقق مع شركة التأمين الصحي الخاصة بك ومن المتاجر التي تعوضهم شركة التأمين. هذا يختلف حسب شركة التأمين الصحي.
المصدر: Thuisarts.nl

 
Vocht vasthouden in de benen
De behandeling bestaat uit zwachtelen en regelmatig bewegen. Zwachtelen betekent elastisch strak verband om je benen doen. Zo verbeter je het terugstromen van bloed uit de benen naar het hart. Als er veel vocht in je benen zit, dan moeten je benen regelmatig worden ingezwachteld. Meestal doet de wijkverpleging dit.
Als je benen niet meer dik zijn, kun je elastische steunkousen gaan dragen. Elastische kousen drukken op de aderen en verbeteren zo de terugstroom van bloed naar het hart. De klachten in je benen zullen hierdoor verminderen. Draag ze elke dag, meteen als je opstaat totdat je weer naar bed gaat. Het aan- en uittrekken van de steunkousen kan lastig zijn. De thuisverpleegkundige kan uitleggen hoe je dit moet doen. Kijk of iemand je in het begin kan helpen. Het aan- en uittrekken van de steunkousen kan ook zonder hulp van anderen. Er zijn handige hulpmiddelen verkrijgbaar bij een thuiszorgwinkel, speciale winkels of via internet.
Zorg dat je regelmatig loopt, oefent en beweegt, vooral als je het verband en later de elastische kousen aan hebt. Door je beenspieren te gebruiken en door de druk van het verband of kousen ‘pomp’ je als het ware het vocht terug naar het hart. Je klachten, zoals moeheid in de benen, kunnen hierdoor minder worden.
Ga bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Neem de trap in plaats van de lift. Voorkom lang staan of zitten. Als je toch moet staan, sta dan afwisselend op je ene en andere been. Probeer ieder uur een paar minuten te lopen.
Je kunt ook oefeningen doen: Ga op je tenen staan en dan weer op je hielen, steeds op en neer. Zo oefen je de kuitspieren. Terwijl je zit of ligt, kun je dezelfde oefening doen door met je voeten op en neer te bewegen. Als je een staand beroep heeft, bespreek dan of je iets kunt doen waardoor je minder(lang) hoeft te staan.
Door de benen omhoog te leggen als je zit, wordt de druk in de aderen minder. Ga bijvoorbeeld met je benen op de bank zitten met een kussen onder je benen, zodat deze hoger liggen dan je zitvlak.
Doe ook als je gaat liggen een kussen onder je benen, of zet het voeteneinde van het bed iets omhoog.
Thuisverpleegkundige kan je helpen ervoor te zorgen dat de elastische kous past en helpen bij het aantrekken van de elastische kous. Fysiotherapie kan helpen bij leren meer te bewegen.
Elastische kousen worden vergoed als ze voorgeschreven zijn door de huisarts uit de basisverzekering. Ze vallen wel onder het eigen risico. Dit is een bedrag wat iedereen moet betalen voor bepaalde vormen van zorg. Er zijn bepaalde speciale winkels waar ze te koop zijn. Vraag bij je zorgverzekeraar na bij welke winkels ze vergoed worden. Dat verschilt per zorgverzekeraar.
Bron: thuisarts.nl
Print Friendly, PDF & Email