دار الحضانة الأولية

عند بلوغ الطفل عمر سنتين و نصف يمكنه الذهاب إلى دار الحضانة الأولية. كل الأطفال في هذا العمر يمكنهم الذهاب إلى هذه الدار. لا يوجد دائما أمكنة متوفرة بسبب قلة أعداد هذه الدور. لذلك من الفطنة أن تقوم بتسجيل طفلك في إحدى هذه الدور عند بلوغه عامه الأول. وعند بلوغ طفلك تقريبا عمر السنتين و النصف يتم إبلاغك من قبل هذه الدار في حال توفر مكان لطفلك فيها.

في أغلب الأحيان يذهب الطفل إلى دار الحضانة الأولية من يوم إلى ثلاثة أيام – مدة مكوثه في الدار ساعتين و نصف – يقوم أحد الوالدين طفالً بإحضار الطفل إلى دار الحضانة الأولية. غالبا يكون عدد الأطفال في المجموعة الواحدة 16 و يقوم بالإشراف عليهم معلمتين.

ما هي  الأعمال التي يقوم بها الطفل في دار الحضانة الأولية؟

يتعلم الأطفال في هذه الدور اللعب ضمن مجموعة ويتعلمون أيضا الأناشيد و الغناء و الأشغال اليدوية و العد لغاية الرقم عشرة و اللعب ً خارجاً و قوانين المجموعة – مثل الإنصات لبعضهم البعض و التزام الصمت عندما تتكلم المعلمة و تجنب المشاجرات و التحلي بالصبر و الجلوس في حلقة دائرية بالإضافة إلى تعلم أشياء أخرى-

ما هي تكاليف دار الحضانة الأولية؟

في هذه الدور يدفع الأهل مساهمة مالية. يمكنك عن طريق الموقع الإلكتروني لدار الحضانة معرفة المبلغ الذي يتوجب عليك دفعه. بعض البلديات تعوض الأهل عن مصاريف دار الحضانة. هذا التعويض يختلف من بلدية إلى أخرى. يمكنك أن تسأل ممرضة الأطفال الموجودة في مركز رعاية الأطفال الصحية عن هذا الموضوع. واعتبارا من 1 كانون الثاني / يناير 2018، يغطي قانون رعاية الطفل جميع الآباء العاملين. وايضا الآباء الذين جلبوا أطفالهم إلى دار الحضانة الأولية. كما يمكن للوالدين الذين يقومون بدور الاندماج أيضا استخدام رعاية الأطفال.

Peuterspeelzaal

Als een kind 2 ½ jaar oud is, mag het naar de peuterspeelzaal. Alle kinderen mogen naar de peuterspeelzaal. Er is niet altijd plaats, want er zijn weinig peuterspeelzalen. Daarom kan het slim zijn je kind al aan te melden als het 1 jaar oud is. Als je kind dan bijna 2 ½ jaar is, krijg je te horen van de peuterspeelzaal of er plaats is voor je kind.

Je kind gaat meestal 1 tot 3 dagdelen ( een dagdeel duurt 2,5 uur) per week naar de peuterspeelzaal. Je brengt je kind zelf naar de peuterspeelzaal. Een groep bestaat meestal uit 16 kinderen en 2 leidster/ juf.

Wat doe je op de peuterspeelzaal?

Op de peuterspeelzaal leren de kinderen spelen in een groep. Ze leren liedjes zingen, knutselen, tellen tot 10, buitenspelen, leren groepsregels (zoals naar elkaar luisteren, stil zijn als de juf wat zegt, op je beurt wachten, geen ruzie maken, geduld hebben, in de kring zitten, en nog meer dingen). Kinderen drinken meestal ook iets op de peuterspeelzaal en ze krijgen een beetje fruit of een koekje. De kinderen samen en zitten daarbij in een kring aan tafel.

Wat kost de peuterspeelzaal?

Voor de peuterspeelzaal betaal je een ouderbijdrage. Je kunt op de website van de peuterspeelzaal zien hoeveel je moet betalen. Voor sommige gemeenten geldt dat je als ouders een vergoeding kunt krijgen. Dat is per gemeente verschillend. De jeugdverpleegkundige van de jeugdgezondheidszorg kan u dat vertellen. Per 1 januari 2018 vallen alle werkende ouders onder de wet kinderopvang. Ook ouders die hun kind bij een peuterspeelzaal hebben gebracht. Ouders die een inburgeringscursus doen, kunnen ook gebruik maken van kinderopvang.

Print Friendly, PDF & Email