الرعاية التلطيفية

الرعاية التلطيفية هي الرعاية التي تقدم لمريض عندما لا يوجد إمكانية لعلاجه، لكنه لا زال سيعيش فترة طويلة مع المرض مثل السرطان بمرحلة غير قابلة للعلاج, أيضاً مع العته(الخرف), الداء الرئوي الانسدادي المزمن أو قصور القلب.
الهدف المبدئي من الرعاية التلطيفية هو المحافظة على نوعية الحياة للمريض و تحسينها إن أمكن. في الرعاية التلطيفية يولى الاهتمام للنواحي الجسدية, الإجتماعية, النفسية والروحية. إلى جانب ذلك يلعب الدعم المقدم من المرافقين للمريض دوراً هاماً في الرعاية التلطيفية.

جوانب من الرعاية التلطيفية:
-نوعية حياة المريض يقع تحت هذا البند ما يتمناه و يحتاجه المريض والمرافقين.
-تدبير الأعراض التعامل مع الأعراض.
-الرعاية تقدم عبر مقدمي رعاية مختلفين الذين يتعاونون معاً (لمقاربة متكاملة متعددة النواحي). الرعاية أيضاً موجهة للمرافقين.
-التوقع والمحاولة مقدماً للنظر أي الشكايات والمشاكل في المستقبل القريب يمكن أن تتوقع.

الاختلافات بين الرعاية التلطيفية والنهائية:
كلا شكلي الرعاية يقدم للأشخاص الذين لم يعد بالإمكان علاجهم من أمراضهم وبالتالي سوف يفارقون الحياة.
1-الرعاية التلطيفية قد تدوم لأعوام بينما يمكننا الحديث عن الرعاية النهائية عندما يتم توقع الموت عملياً خلال فترة وجيزة( ضمن 3 أشهر).
2-تعنى الرعاية التلطيفية بنوعية جيدة من الحياة ما أمكن. المدة تختلف حسب المريض. الرعاية التلطيفية تعنى بنوعية جيدة من الإحتضار. الرعاية التلطيفية هي شيئ مختلف عن التركين التلطيفي.

التركين التلطيفي
التركين التلطيفي هو التقليل من الوعي في المرحلة النهائية من الحياة. يتم إجراؤه عبر طبيب. عبر أدوية يغدو المريض “نعساً” أو يغط في نوم عميق. الهدف من تركين المريض التخفيف من الشكايات و أن يعاني المريض أقل ما يمكن. التركين يمكن أن يكون مؤقتاً أو دائم ( في المرحلة النهائية من الحياة).
التركين التلطيفي يتم في كثير من الأحيان خلطه مع الموت الرحيم. التركين التلطيفي يقلل الوعي, بينما الموت الرحيم ينهي الحياة.

Palliatieve zorg (zorg voor mensen die niet meer beter worden)

Palliatieve zorg is zorg die gegeven wordt aan een patiënt wanneer er geen genezing meer mogelijk is, maar hij leeft nog wel een lange tijd met deze ziekte zoals uitbehandelde kanker, dementie, COPD of hartfalen. Het belangrijkste doel van palliatieve zorg is om de kwaliteit van leven van de patiënt te behouden en waar mogelijk te verbeteren. In de palliatieve zorg is aandacht voor hoe je je voelt, voor je lichaam, je contacten en je omgeving en ook voor religie of spiritualiteit.

Aspecten van palliatieve zorg :
• Kwaliteit van leven van de patiënt. Er wordt gekeken naar wat de patiënt en zijn of haar naasten graag zouden willen en nodig hebben.
• Hoe kan de patiënt he beste omgaan met de symptomen/klachten.
• De zorg wordt verleend door verschillende zorgverleners die met elkaar samenwerken. De zorg is ook gericht op de naasten.
• Praten en nadenken over welke klachten en problemen in de nabije toekomst verwacht kunnen worden.

Verschillen tussen palliatieve zorg en terminale zorg
Beide zorgvormen worden geboden aan diegenen die niet meer kunnen genezen van hun ziekte en daaraan zullen overlijden.
1- Palliatieve zorg kan jaren duren, terwijl bij terminale zorg wordt verwacht dat iemand op korte termijn (binnen 3 maanden) overlijdt.
2-Palliatieve zorg richt zich op een zo goed mogelijke kwaliteit van leven. De tijdsduur per patiënt verschilt. Terminale zorg richt zich op een goede kwaliteit van sterven. Palliatieve zorg is iets anders dan palliatieve sedatie.

Palliatieve sedatie
Palliatieve sedatie is het verlagen van het bewustzijn in de laatste levensfase. Dit gebeurt door een arts. Door medicijnen wordt de patiënt slaperig of valt in een diepe slaap. Het doel van palliatieve sedatie is dat de klachten verlicht worden en dat de patiënt zo min mogelijk lijdt. De sedatie kan tijdelijk of blijvend (in de laatste levensfase) worden ingezet. Palliatieve sedatie wordt vaak verward met euthanasie. Palliatieve sedatie verlaagt het bewustzijn, terwijl euthanasie het leven beëindigt.

Print Friendly, PDF & Email