التبرع بالأعضاء

من الممكن في هولندا أن تعطي أعضاءك وأنسجتك إلى شخص مريض بعد وفاتك. يمكن أن يُشفى المرضى المصابون بأمراض خطيرة بفضل العضو المتبرع به. نسميها بالتبرع بالأعضاء. يمكن التبرع بالأعضاء التالية: القلب والرئتان والكلى والكبد والبنكرياس والمعي الدقيق. كما أنه يمكن التبرع بأنسجة مختلفة مثل الجلد وأنسجة العين والعظام.
لا يمكن التبرع بالأعضاء إلا إذا حدثت الوفاة في المستشفى. فلا يمكن ضمان أن الأعضاء تبقى سليمة للزرع إلا في المستشفى. من المهم أن يتم زرع الأعضاء في أسرع وقت ممكن بعد الوفاة. إذا حدثت الوفاة في البيت أو في مكان آخر فلا يزال من الممكن في كثير من الأحيان أن يتم التبرع بالأنسجة.
إذا اخترت أن تكون متبرعًا بالأعضاء فسيُنقل جسمك إلى غرفة العمليات بعد الوفاة. يحدث ذلك بعد أن تكون عائلتك قد ودّعتك. قد تستغرق الجراحة لإزالة الأعضاء والأنسجة من الجسم ما يصل إلى يوم. يمكن لعائلتك ترتيب الجنازة أو ترميد الجثة والتوديع بعد العملية.
التبرع بالأعضاء والعائلة
إذا حدثت الوفاة في المستشفى سيطلع الطبيب على سجل المتبرعين ليعرف ما إذا كنت متبرعًا بالأعضاء. يتحدث الطبيب مع شريك حياتك أو العائلة عن خيارك. من المهم أن يعرفوا ما إن كنت تريد التبرع بالأعضاء.
التبرع بالأعضاء والدين
قد تتساءل عما إذا كان دينك يسمح بالتبرع بالأعضاء. في هذه الحالة من المفيد أن تتحدث عن ذلك مع شخص من كنيستك أو مسجدك أو مؤمنين آخرين. يجب أن يكون خيارك مناسبًا لك.

 

Orgaandonatie

In Nederland kun je na je overlijden je organen en weefsels aan een patiënt geven. Ernstig zieke patiënten kunnen met een donororgaan beter worden. Dit noemen we orgaandonatie. Deze organen kun je doneren; het hart, de longen, de nieren, de lever, de alvleesklier en de dunne darm. Je kunt ook verschillende weefsels doneren zoals huid, oog- en botweefsel.
Alleen als je in het ziekenhuis overlijdt, kun je orgaandonor worden. Alleen in het ziekenhuis kunnen ze ervoor zorgen dat je organen gezond blijven voor de transplantatie. Het is belangrijk dat de organen zo snel mogelijk nadat je bent overleden, getransplanteerd worden. Als je thuis of ergens anders overlijdt, kun je vaak nog wel weefseldonor zijn.
Als je ervoor hebt gekozen om orgaandonor te zijn, gaat je lichaam na je overlijden naar de operatiekamer. Dat gebeurt nadat je familie afscheid van je heeft genomen. De operatie om je organen en weefsels uit het lichaam te nemen kan maximaal een dag duren. Na de operatie kan je familie de begrafenis of crematie en afscheid regelen.

Orgaandonatie en je familie
Als je in het ziekenhuis ligt en je overlijdt, zal de arts bij het Donorregister vragen of je orgaandonor bent. De arts bespreekt jouw keuze met je partner of familie. Het is belangrijk dat zij weten of je orgaandonor wilt zijn.

Orgaandonatie en je geloof
Misschien vraag je je af of orgaandonatie mag van je geloof. In dat geval helpt het als je erover praat met iemand van je kerk, moskee of met andere gelovigen. De keuze die je maakt, moet voor jou goed voelen.

Bron: Ministerie van VWS

Print Friendly, PDF & Email