الأنف والحنجرة والقصبة الهوائية

يحتاج كامل الجسم للأكسجين و توفر الرئتين ذلك. يتواجد الأكسجين في الهواءونحن تنفس الهواء عن طريق الفم أو عن طريق الأنف ثم يدخل الهواءالى القصبة الهوائية ، وتجلب القصبة الهوائية الهواء إلى الرئتين .
في الرئتين يتم إستخلاص الأكسجين من الهواء، ويرسل إلى دمك. وبذلك الدم يجلب الأكسجين إلى باقي أنحاء الجسم.
نحن تنفس الهواء في طريق الفم أو عن طريق الأنف. الأنف يجعل الهواء دافئ وينقيه من الغبار. يمر الهواء من خلال الحلق. في الحلق تتوضع اللوزتين وهما واحدة على كل جانب من الحلق. يمر الهواء من الحلق إلى القصبة الهوائية. الجهة الداخلية من الأنف والفم والحنجرة والقصبة الهوائية تأخذ اللون الوردي. مجرد إلقاء نظرة على اللثة أو داخل خدك .وتسمى تلك الطبقة الوردية الغشاء المخاطي.

ما هي المشاكل التي يمكن أن تحدث مع الأنف والحنجرة والقصبة الهوائية؟
• نزلات البرد.
• التهاب البلعوم.
• حمى القش.

 

Neus, keel, luchtpijp

Je hele lichaam heeft zuurstof nodig. De longen zorgen hier voor. Zuurstof zit in de lucht. We ademen lucht in door de mond of door de neus.
De lucht komt dan in de luchtpijp. De luchtpijp brengt de lucht naar de longen. In de longen wordt het zuurstof uit de lucht gehaald en aan je bloed gegeven.
Het bloed brengt het zuurstof naar je hele lichaam.

We ademen lucht in door de mond of door de neus. De neus maakt de lucht warm en houdt stof tegen. De lucht gaat door de keel.
In de keel zitten twee amandelen, aan elke kant van je keel één. De lucht gaat van de keel door naar de luchtpijp. De binnenkant van je neus, mond, keel en luchtpijp hebben een roze kleur.
Kijk maar eens naar je tandvlees of de binnenkant van je wang. Dat roze laagje noemen we slijmvlies.

Welke problemen kun je hebben met je neus, keel en luchtpijp?
• Verkoudheid.
• Keelontsteking.
• Hooikoorts.

http://www.begrijpjelichaam.nl

Print Friendly, PDF & Email