4 أيار الذكرى الوطنية (الاستذكار الوطني)
في الرابع من أيار من كل عام نتذكر ضحايا هولندا في الحرب العالمية الثانية (1939-1945)، ولأنها الذكرى الــ 75 لانتهاء الحرب العالمية الثانية فهذه السنة مميزة أكثر. أيضا في الرابع من أيار نتذكر أيضا” الهولنديين من ضحايا الحروب وبعثات السلام بعد الحرب العالمية الثانية وحتى الآن.
الاحتفال في أمستردام يتألف من قسمين: اجتماع احتفالي في الكنيسة الجديدة (De Nieuwe Kerk)، احتفال تأبيني امام النصب التذكاري الوطني في ساحة الدام. في الحفل التأبيني يضع كل من الملك والملكة اكليل من الزهور أمام النصب التذكاري. في كل ارجاء هولندا يتم تذكر الضحايا في هذا اليوم. ترفع الأعلام الهولندية إلى نصف الساري. في الساعة الثامنة مساءا” يقف الجميع في هولندا دقيقتين صمت، بعد ذلك يتم عزف النشيد الوطني.
في الحالة الطبيعة هنالك الكثير من الناس الذين يحضرون هذا التأبين، لكن بسبب الإجراءات المتبعة للوقاية من انتشار فيروس كورونا سيقام حفل التأبين ولكن بدون حضور جماهيري. يمكنك متابعة ذلك هذه السنة عن طريق البث الحي على الانترنيت او عبر التلفاز. قبل الوقوف دقيقتين صمت في الثامنة مساءاً يتم إطلاق صافرات عن طريق الابواق “Taptoe” . هذه السنة سيطلب من الأشخاص الذين لديهم أبواق إطلاق الصفرات في تمام الساعة 7:58 من المنزل.

 

Nationale Herdenking – 4 mei
Op 4 mei is er een Nationale Herdenking. We herdenken de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog (1939-1945). Dit jaar is extra speciaal, omdat 75 jaar geleden de Tweede Wereldoorlog eindigde. Ook herdenken we op 4 mei Nederlandse slachtoffers van oorlogssituaties en vredesmissies na 1945 tot nu.
De Nationale Herdenking in Amsterdam bestaat uit twee delen. Er is een herdenkingsbijeenkomst in De Nieuwe Kerk, en een herdenkingsplechtigheid bij het Nationaal Monument op de Dam. Bij die plechtigheid leggen de koning en de koningin een bloemenkrans neer bij het Nationaal Monument. Bijna overal in Nederland zijn herdenkingen. Nederlandse vlaggen hangen dan ‘halfstok’, half zo hoog op de stok. Iedereen in Nederland is om 20:00 2 minuten stil. Na de 2 minuten stilte wordt het Wilhelmus, het Nederlandse volkslied, gezongen.
Normaal zijn er heel veel mensen bij de herdenkingen. Maar dat kan nu niet door de Corona-maatregelen. De Nationale Herdenking in Amsterdam gaat wel door, maar dan zonder publiek. Je kan meekijken met de herdenkingsbijeenkomst en herdenkingsplechtigheid op tv of online.

Voordat de 2 minuten stilte om 20:00 begint, wordt het Taptoe-signaal gespeeld op een trompet of hoorn. Dit jaar worden mensen die een trompet of hoorn hebben, gevraagd thuis het Taptoe-signaal te spelen om 19:58.

Print Friendly, PDF & Email