ما هي المرارة؟
يتوضع الكبد في القسم العلوي الأيمن من البطن وهو ينتج الصفراء، لون الصفراء أخضر داكن تشبه السائل اللزج. يتم تخزين جزء من هذه الصفراء في كيس يتوضع على الوجه السفلي للكبد و نحن نسمي هذا المرارة. المرارة لديها شكل وحجم لمبة (صغيرة). القناة الصفراوية هو “أنبوب” الذي يربط بين المرارة إلى الأمعاء.
ونحتاج الصفراء لحرق وتكسير الدهون ، وحالما يمر الطعام الذي يحتوي الدهون من المعدة، ويدخل الاثني عشر (القطعة الأولى من الأمعاء)، تتقلص المرارة وتدفع بالصفراء إلى الاثني عشر، وبذلك يتم حرق الدهون.
وتلعب الصفراء دورا” هاما” في تلوين البراز الخاص بك، ففي حال لم يكن هناك صفراء يصبح البراز بلون بيج فاتح (البراز الغير مصبوغ) .
ما هي حصى المرارة؟
يمكن أن تنخفض نسبة الرطوبة بالصفراء والتي تصبح ثخينة، وبذلك إذا بقيت الصفراء فترة طويلة في المرارة تنشأ أجزاء متصلبة، وفي نهاية المطاف ممكن لهذه الأجزاء أن تتحجر. ولأن المرارة تتقلص بانتظام ، تحول هذه الأجزاء الصلبة إلى حصيات مستديرة ورمال صفراوية والتي ندعوها حصى المرارة.
هناك حصيات مرارية صغيرة جدا” وأخرى كبيرة.
يبدو أن حصى المرارة تحدث عند النساء أكثر من الرجال وخلال فترة الحمل تزداد فرصة تشكل الحصى أكثر.
ما هي أعراض حصى في المرارة؟
يمكن لحصيات المرارة الجلوس لسنوات في المرارة دون أن يظهر لها أية أعراض.
في بعض الأحيان (وعلى وجه الخصوص) تندفع الحبات المرارية الصغيرة باتجاه القناة الصفراوية. وفي حال انحشرت حصية في القناة الصفراوية فإنها تسبب ألما” شديدا”.
-المغص الصفراوي نتيجة التقلص القوي المتزامن للمرارة والقناة الصفراوية تبدأ آلام الحصى المرارية وتتجلى بألم شديد ماغص يأتي ويذهب بالتناوب في الربع العلوي الأيمن من البطن.

-الألم القولنجي : العلامة المميزة لهذا الألم هو أنه لا تستطيع الجلوس ساكنا”أبدا” مع الألم الماغص الحصوي وإنما تتلوى أو تمشي وتذهب من شدة الألم الذي يبقى لمدة دقيقتين ثم يزول من تلقاء نفسه ويمكن للألم في كثير من الأحيان أن يعود. أحيانا يستمر الألم لفترة أطول من ذلك بكثير ويمكن أن تصاب بالغثيان أو حتى التقيؤ من شدة الألم.

-اليرقان عند انحشار الحصاة في طريق مجرى الصفراء فان ذلك يعني عدم وصول الصفراء إلى الأمعاء مما يجعل البراز فاتح اللون (لون البي أو مايسمى بالبراز الحواري ) وبسبب عدم وجود تصريف للصفراء فإنها تتجمع في الكبد وتذهب للدم وبذلك تأخذ بشرة الجلد اللون الأصفر بالإضافة لبياض العين التي تصبح صفراء والبول يصبح داكن اللون.

-التهاب القناة الصفراوية أو التهاب المرارة انحشار الحصى أيضا” ممكن أن يؤدي لالتهاب في الطرق الصفراوية أو المرارة بحد بذاتها وبهذا يصبح وضع المريض أسوأ وتتطور لديه الحمى.

-التهاب البنكرياس بسبب مرور القناة الصفراوية وتلاقيها للقناة البنكرياسية بجوار البنكرياس في طريقها للأمعاء ففي بعض الأحيان قد تتسبب بحدوث التهاب البنكرياس والذي ينجم عنه ألم شديد مستمر عميق في أعلى البطن والظهر مع الحمى والمرض الشديد.

ما الذي يسبب حصى في المرارة؟
لماذا تتشكل حصى المرارة حتى الان غير معروف ولكن يبدو ان الوراثة تلعب دورا” في ذلك ونعتقد بان بقايا الصفراء في المرارة تلعب دورا” هاما” فعندما تتقلص المرارة وترسل الصفراء عن طريق القناة الصفراوية إلى الأمعاء يبقى بالمرارة القليل من الصفراء ومع تراكم الصفراء المتبقية شيئا” فشيئا”تتحجر وتصبح حصى.
يتواجد الكولسترول في الصفراء بكثرة وبالتالي هناك احتمال كبير لحدوث حصيات كولسترولية ، الهرمونات الأنثوية ، وزيادة الوزن أيضا” تلعب دورا” في تشكل الحصيات.
نصائح لحصى المرارة:
– ليس هناك نظام غذائي لمنع حصى المرارة.
– تناول الطعام الصحي مثل:
• كثير من الفواكه والخضروات
• العديد من منتجات الحبوب الكاملة
• البقوليات الأسبوعية
• كل يوم حفنة من المكسرات غير المملحة
• عدة حصص من منتجات الألبان يوميا، مثل الحليب أو اللبن
• مرة واحدة في الأسبوع الأسماك، ويفضل الدهنية مثل سمك السلمون.
• عدد قليل من المنتجات المصنوعة من الدقيق الأبيض، مثل الخبز الأبيض والكعك والبسكويت والمعجنات
• القليل من اللحم الأحمر أو اللحوم المصنعة، اللحوم الحمراء هو كل اللحم الذي يأتي من الأبقار والأغنام والماعز والخنازير.
• القليل من المشروبات الحلوة الحاوية على السكر مثل العصير الصناعي أو المشروبات الغازية .
– احرص بالابتعاد عن البدانة.

الأدوية للحصى في المرارة
عند هجمات الألم يمكن أن تساعد مسكنات الألم (مضادات الالتهاب غيرالستيروئيدية). ومن أمثلة هذه هي: ديكلوفيناك، ايبوبروفين ونابروكسين. ولكن هذه المسكنات يمكن أن تسبب مشاكل في المعدة وتؤثر على طريقة عمل بعض الأدوية الأخرى. هل عمرك أكثر من 60؟ هل لديك مرض مزمن، أو مشاكل في كل من المعدة ،القلب، والأوعية الدموية أو في الكلى؟ تحدث إلى طبيبك أو الصيدلي إذا كنت تستطيع استخدام الأدوية المضادة الالتهاب غيرالستيرؤيدية.
طبيبك في حالة الألم أو المغص الحاد يمكن أن يعطيك حقنة ديكلوفيناك في الأرداف أو الجزء العلوي من الذراع.

كيف ستسير الامور مع حصى المرارة؟
معظم الناس يكتشفون حصى المرارة عن طريق الصدفة وذلك عند إجراء تصوير بالأمواج فوق الصوتية للجزء العلوي من البطن وإذا كانت حصى المرارة غير عرضية فلا تحتاج الى علاج.
خلال فترة القولنج الصفراوي ممكن أن تمر الحصاة عبر القناة الصفراوية الى الأمعاء وتذهب مع البراز وينتهي الألم .
إذا استمرت الأعراض أو عاودت من جديد فيكون قد حان الوقت لإجراء المزيد من الفحوصات وعادة مايقوم طبيب الأسرة بتحويلك الى المستشفى لإجراء فحص فوق الأمواج الصوتية (الإيكو) وذلك لرؤية الحصيات بوضوح وأحيانا نحناج لإجراء فحص التصوير بالرنين المغناطيسي لإظهار الحصيات الصغيرة المتواجدة في الأقنية الصفراوية.
حتى ولو لم يعد هناك ألم لمرور حصوة صغيرة فإن هناك بعض الحصى المتبقية في المرارة والتي تظهر بالإيكو أو المرنان.
وفي حال كان لديك أعراض طفيفة فعليك الإنتظار وسيقوم الطبيب آنذاك بمناقشة العلاج الممكن لحالتك.

جراحة المرارة لحصى في المرارة
في حال لاتزال الأعراض موجودة أو أن هجمات الألم تبقى وتعود مرة أخرى فقد يساعد إجراء فحوصات أكثر وذلك يبدو بالايكو او المرنان :
• انحشار الحصاة أو أن الطرق الصفراوية متوسعة
• يبدو أن المرارة ملتهبة،
• هناك أيضا حصى في المرارة.
و قد يكون هذا أحد الأسباب لجراحة المرارة ، حيث تتم إزالة المرارة من تحت الكبد و قد تكون إستئصال المرارة عن طريق فتح البطن أو المنظار.
عند إزالة المرارة فإن الكبد يستمر بانتاج الصفراء ولكن لا يتم الاحتفاظ بها وإنما تذهب مباشرة نحو الأمعاء وهذا مايسبب في بعض الأحيان بحدوث إسهال مابعد الجراحة.
ERCP مع حصى في المرارة
إذا وصلت حصاة صغيرة إلى القناة الصفراوية بالقرب من الأمعاء، ولا تزال موجودة في الجزء الأخير من القناة الصفراوية ، فيمكن في بعض الأحيان إزالتها عن طريق الأمعاء ، حيث يمكن لطبيب الجهاز الهضمي من الدخول عن طريق الفم والمريء والمعدة وفي نهاية المطاف في الاثني عشر عند مصب القناة الصفراوية إلى الأمعاء للحصول على الحصاة واستخراجها وهذا مانسميه ERCP )التنظير الراجع للطرق الصفراوية).

متى تحتاج للطبيب في حال كان لديك حصى في المرارة؟
تواصل مع طبيب العائلة أو الطبيب المناوب إذا كان :
• لديك هجمات حادة من الألم في الجزء العلوي من البطن.
• لا يمكنك الجلوس من شدة الألم.
• إستمرار الألم.
• لديك ألم مصاحب للإقياء.
• لديك ألم وحمى.
متى تتواصل بعد إستئصال المرارة؟
بعد إستئصال المرارة، يمكن أن ينزف جرح البطن أو ثقوب جراحة المنظار لبعض الوقت أو يتلون الجلد بمنطقة الجرح بلون ازرق ودائما هناك احتمال ضئيل لحدوث انتان للجرح .تواصل مع طبيبك إذا ظهرت علامات الإلتهاب وذلك :
• إذا كان الجلد أحمر ومؤلم.
• إذا كان هناك ألم وزيادة تورم في مكان خياطة الجرح.
• بعد الجراحة عليك الإتصال في حال حدوث الحمى.


Wat is de galblaas?
Uw lever ligt rechts bovenin uw buik. Uw lever maakt gal. Gal is een donkergroene, wat stroperige vloeistof. Gal wordt voor een deel opgeslagen in een zakje dat onder tegen de lever aanligt. We noemen dat de galblaas. De galblaas heeft de vorm en het formaat van een (kleine) peer. De galgang is het ‘buisje’ dat de galblaas met de darm verbind.
Gal is nodig om vetten af te breken en te verbranden. Zodra er vet eten in de maag en daarna in de twaalfvingerige darm komt, knijpt de galblaas samen en komt er gal in de twaalfvingerige darm terecht. Daar worden de vetten afgebroken.
Gal zorg ook voor een belangrijk deel voor de kleur van uw poep. Als er geen gal is dan wordt uw poep heel licht beige van kleur (stopverf poep).
Wat zijn galstenen?
Het vochtgehalte van gal kan verminderen waardoor gal indikt. Zo kunnen in de gal, die langere tijd in de galblaas zit, hardere stukken ontstaan. Uiteindelijk kunnen deze stukken zelfs verstenen. Doordat de galblaas regelmatig samen trekt, worden de harde delen als het ware tot ronde stenen gekneed en geschuurd. Dat noemen we de galstenen.
Er zijn zeer kleine galsteentjes en grote galstenen.
Galstenen lijken meer bij vrouwen dan bij mannen voor te komen. Tijdens een zwangerschap is de kans op een galsteen iets groter.
Wat zijn de verschijnselen van galstenen?
Galstenen kunnen jarenlang in de galblaas zitten zonder dat u er iets van merkt.
Soms worden (vooral) de kleinere galstenen in de richting van de galgang gestuwd. Wanneer een galsteen in een galgang klem komt te zitten, geeft dat erg veel pijn.
• Galkoliek: door krachtig samenknijpen van galblaas en galgang probeert uw lichaam de galsteen verder te krijgen. Het geeft heftige krampen rechts in de bovenbuik. De krampen komen en gaan. De pijn is heel heftig.
• Koliekpijn: een opvallend kenmerk is dat u niet stil kan zitten met een galsteenaanval. U ligt te rollen, te draaien of loopt maar heen en weer van de pijn. De pijn kan er een paar minuten zijn en dan weer weggaan. De pijn kan vaak terugkomen. Soms blijft de pijn veel langer achter elkaar aanwezig. U kunt misselijk zijn van de pijn of zelfs braken.
• Geelzucht (icterus): wanneer een klem zittende steen de gal tegenhoudt, komt er geen gal meer in de darm. Daardoor wordt uw ontlasting licht van kleur (beige, stopverfkleur). Omdat de gal nergens heen kan, ontstaat er uiteindelijk ook stuwing in de lever. Daardoor kan de galkleurstof in het bloed terecht komen. Uw huid en uw oogwit kunnen dan geel worden. Uw urine kleurt dan donker.
• Ontsteking galgang of galblaas (cholangitis of cholecystitis): een klem zittende steen kan er voor zorgen dat uw galwegen en de galblaas gaan ontsteken. U kunt dan ziek worden en koorts krijgen.
• Ontsteking alvleesklier (pancreatitis): omdat de galgang die naar de darm voert voor een deel door de alvleesklier loopt, kan soms ook de alvleesklier gaan ontsteken. U kunt dan voortdurende pijn diep in uw bovenbuik en in uw rug krijgen, met koorts en ernstig ziek zijn.
Hoe ontstaan galstenen?
Waarom galstenen ontstaan weten we niet zeker. Erfelijkheid lijkt een rol te spelen. We denken dat ‘stilstaande gal’ een belangrijke rol speelt. Steeds als de galblaas samen knijpt om wat gal naar de twaalfvingerige darm te sturen, kan er een rest gal achter blijven. Als steeds dezelfde gal achterblijft, kan dat galdeel indikken en geleidelijk verstenen.
In de gal zit cholesterol. Zit er veel cholesterol in de gal dan is de kans op cholesterolstenen waarschijnlijk vergroot. Vrouwelijke hormonen en overgewicht lijken de kans op galstenen wat groter te maken.
Adviezen bij galstenen:
• Er bestaat geen dieet om galstenen te voorkomen.
• Eet gezond zoals :

• veel groente en fruit
• veel volkorenproducten
• wekelijks peulvruchten
• elke dag een handvol ongezouten noten
• enkele porties zuivel per dag, zoals melk of yoghurt
• een keer per week vis, liefst vette vis, bijvoorbeeld zalm.
• weinig producten gemaakt van wit meel, zoals witbrood, koekjes, biscuits, zoutjes
• weinig rood of bewerkt vlees, zoals worst of vleeswaar. Rood vlees is al het vlees dat komt van koeien, schapen, geiten en varkens.
• weinig zoete dranken waarin suiker zit, zoals fabriekssap en fris

• Zorg ervoor dat u niet te dik wordt.

Medicijnen bij galstenen:
Bij pijnaanvallen door een galsteen kunnen pijnstillers (NSAID’s) helpen. Voorbeelden hiervan zijn: diclofenac, ibuprofen en naproxen. NSAID’s kunnen maagklachten geven en de werking van sommige andere medicijnen beïnvloeden. Bent u ouder dan 60 jaar? Heeft u een chronische ziekte, maagdarm- hart-, vaat- of nierproblemen? Overleg dan met uw huisarts of apotheker of u een NSAID mag gebruiken.
Uw huisarts kan bij acute koliekpijn een injectie met diclofenac geven in de bil of bovenarm.
Hoe gaat het verder met galstenen?
De meeste mensen met galstenen zullen dat nooit merken. Soms worden de galstenen per toeval ontdekt, wanneer er om andere redenen een echo van de bovenbuik wordt gemaakt. Als galstenen geen klachten geven is behandeling niet nodig.
Tijdens een galkoliek kan een beknelde galsteen opeens door de galgang heen schieten en in de darm terecht komen. De pijn blijft dan opeens weg en de steen verdwijnt met de ontlasting.
Blijven de klachten of komen ze steeds terug? Dan is het tijd om verder onderzoek te doen. Meestal verwijst de huisarts u naar het ziekenhuis om een echo van de bovenbuik te laten maken. Daarop zijn galstenen meestal goed te zien. Soms is het nodig om een MRI-scan te doen. Daarmee zijn vooral de kleine stenen die in de galwegen zitten goed te zien.
Ook als iemand geen pijn meer heeft, omdat de galsteen is doorgeschoten, zijn er soms nog andere stenen in de galblaas te zien op de echo of scan.
Heeft u geen of zelden klachten dan kunt u afwachten. Komen de klachten terug dan bespreekt de huisarts welke behandeling mogelijk is.
Galblaasoperatie bij galstenen:
Als u klachten blijft houden of de pijnaanvallen telkens terug blijven komen, kan verder onderzoek zinvol zijn. Soms is op een echo of MRI-scan te zien dat:
• er een steen klem zit of
• de galblaas ontstoken lijkt, of
• er ook stenen zitten in de galblaas.
Dit kan een reden zijn voor een galblaasoperatie. De galblaas wordt dan van onder de lever verwijderd. Dit kan met een open buik operatie of met een kijkoperatie. Als de galblaas weg is, maakt de lever nog steeds gal. De gal wordt nu alleen niet meer opgeslagen maar gaat direct naar de darm toe. Dat kan soms vooral in het begin na de operatie diarree geven.
ERCP bij galstenen:
Wanneer een galsteen door de galgang bijna de darm heeft bereikt, maar in het laatste stukje toch klem blijft zitten, kan de steen soms via de darm worden verwijderd. De maagdarmlever-arts kan dan met een kijkonderzoek via de mond, slokdarm en maag uiteindelijk in de twaalfvingerige darm terecht komen. Daar is soms in de uitmonding van de galgang in de darm de steen met een klein klemmetje te pakken en weg te trekken. We noemen dit kijkonderzoek ERCP (Endoscopische Retrograde Cholangio- en Pancreaticografie).
Wanneer contact opnemen met uw huisarts bij galstenen?
Neem contact op met uw huisarts of de huisartsenpost als:
o u scherpe pijnaanvallen in de bovenbuik heeft;
o u niet stil kunt zitten van de pijn;
o de pijnklachten blijven;
o u pijn heeft en daarbij moet braken;
o u pijn heeft en koorts krijgt.
Wanneer contact opnemen na een galblaasoperatie?
Na een galblaasoperatie kunnen de buikwond of de gaatjes van de kijkoperatie nog een tijdje blijven bloeden. Ook kan er een blauwe plek ontstaan in het wondgebied. Bij een wond is er altijd een kleine kans op een infectie. Neem contact op met uw huisarts bij tekenen van een infectie:
• Als de huid rood en pijnlijk wordt.
• Als de pijn en de zwelling toenemen op de plaats waar de wond gehecht is.
• Als u koorts krijgt na een operatie moet u contact opnemen.

Print Friendly, PDF & Email