الفم الجاف أو جفاف الفم:
كل شخص يشتكي ويعاني في بعض الأحيان من جفاف الفم. بعض الناس يعانون من هذه المشكلة بشكل دائم ومستمر لفترة طويلة.
وهنا سيقل إنتاج وإفراز اللعاب داخل الفم. جفاف الفم قد يكون له تأثير كبير على صحتك بشكل عام. بالإضافة إلى ذلك قد يسبب نقص إنتاج اللعاب إلى توقف وانتهاء عمل العامل الواقي والحامي للأسنان والغشاء المخاطي للفم.

ما هي أسباب جفاف الفم؟
التغيرات في تركيب اللعاب أو كميته يمكن أن تسبب تغيرات في صحة الفم والأسنان.
وجفاف الفم يحدث كثيراً عند:
1- التعرض للعلاج بالأشعة في منطقة الرأس / الرقبة
2- الأمراض مثل أمراض الكلى، أو مرض السكري (داء السكري)
3- استخدام الأدوية
يمكن للمجموعة التالية من الأدوية أن تسبب نقص في إنتاج اللعاب وبالتالي جفاف الفم:
– مضادات الاكتئاب
– مضاد الهيستامين (الحساسية)
– مضاد ارتفاع ضغط الدم
– مضاد القيء (الغثيان)
– مضاد مرض الذهان (الاكتئاب)
– مدرات البول
– المسكنات (المهدئات)

اللعاب:
اللعاب يلعب دوراً هاماً في الدفاع وحماية الفم. وبالإضافة إلى ذلك، اللعاب لا غنى عنه ليجعلنا قادرين على التكلم و التذوق و تناول الطعام. اللعاب يلعب دوراً هاماً في:
• الغذاء: اللعاب يلعب دوراً في عملية الهضم، وتناول الطعام و الكلام والبلع. وبالإضافة إلى ذلك، اللعاب لا غنى عنه لتذوق الطعام.
• حماية الأسنان: اللعاب يلعب دورا أساسيا في حماية الأسنان و الغشاء المخاطي في الفم.
• الحماية ضد الجراثيم (البكتيريا)

آثار ونتائج جفاف الفم:
جفاف الفم قد يؤدي إلى صعوبة و ضعف في تذوق الطعام و وقد يكون التذوق سيئ. وبالإضافة إلى ذلك، فإنه يمكن أن يسبب مشاكل عند المضغ والبلع و الكلام والنوم. وعلاوة على ذلك، ستزداد إمكانية تسوس الأسنان، وسحل وتآكل الأسنان والتهاب الغشاء المخاطي.

ما يمكنك القيام به تجاه جفاف الفم؟
الإكثار من شرب الماء يمكن أن يساعد مع جفاف الفم. يمكنك أيضاً أن تحفز على إنتاج اللعاب عن طريق مضغ العلكة الخالية من السكر. وعلاوة على ذلك، طبيب الأسرة أو طبيب الأسنان قد يصف لك رذاذ اللعاب الاصطناعي الذي يبقي فمك رطبة ويحافظ على رطوبة الفم. أخبر وتناقش مع طبيبك الأسرة أو طبيب الأسنان عن موضوع جفاف فمك والأدوية التي تتناولها وما إذا كان يوجد بدائل علاجية.


Iedereen heeft wel eens last van een droge mond. Sommige mensen hebben er soms lang of altijd last van.
Er wordt dan te weinig speeksel aangemaakt. Een droge mond kan een groot effect hebben op uw gezondheid, daarnaast kan door een tekort aan speeksel de beschermende werking voor het gebit en het mondslijmvlies wegvallen.

Hoe ontstaat een droge mond?
Veranderingen in de samenstelling of de hoeveelheid speeksel kunnen de oorzaak zijn van veranderingen in de mondgezondheid. Hierdoor kan een droge mond ontstaan. Een droge mond komt vaak voor bij:
– Bestraling in het hoofd/halsgebied
– Ziekten zoals nieraandoeningen of suikerziekte (diabetes)
– Gebruik van medicijnen

De volgende groepen medicijnen kunnen onder andere een speekseltekort veroorzaken:
– Anti-depressiva
– Anti-histaminica (allergie)
– Anti-hypertensiva (bij hoge bloeddruk)
– Anti-emetica (tegen misselijkheid)
– Anti-psychotica (depressie)
– Diuretica (plaspillen)
– Sedativa (kalmering)

Speeksel speelt een belangrijke rol bij de afweer en bescherming van de mond. Daarnaast is speeksel nodig om te kunnen spreken, eten en proeven.
Speeksel is belangrijk bij:
– Voeding: Speeksel is nodig voor de spijsvertering, eten, spreken en slikken. Ook is speeksel belangrijk bij het proeven van voedsel.
– Gebitsbescherming: Speeksel is erg belangrijk bij de bescherming van de tanden en kiezen maar ook het slijmvlies in de mond.
– Bescherming tegen bacteriën: Speeksel beschermt de mond tegen bacteriën.

Gevolgen van een droge mond
Een droge mond kan onder andere leiden tot een verminderde of zelfs vieze smaak. Daarnaast kan het problemen opleveren met kauwen, slikken, spreken en slapen. Daarnaast is de kans groter op tandbederf, tandslijtage en slijmvliesontstekingen.

Wat kunt u tegen een droge mond doen?
Veel drinken kan helpen bij een droge mond. Ook kunt u de aanmaak van speeksel stimuleren door te kauwen op suikervrije kauwgom. Verder kan een dokter of tandarts u een spray voorschrijven die kunstmatig speeksel aanmaakt waardoor uw mond vochtig blijft. Bespreek uw droge mond en de medicijnen die u slikt met uw dokter of tandarts en overleg of er andere mogelijkheden zijn.

Bron: thuisarts.nl

Print Friendly, PDF & Email