الشق الشرجي:
ما هو الشق الشرجي؟
الشق الشرجي هو جرح أو شرخ يكون على شكل الدمعة في فتحة الشرج ،وغالبا” يكون بشكل طولي أو شاقولي في فتحة الشرج على الجهة الخلفية أو الأمامية من الشرج، و تحدث الشقوق الشرجية بشكل رئيسي في عمر الشباب والناس في منتصف العمر.
أسباب الشق الشرجي :
الإمساك.
زيادة التوتر (نوع من التشنج) في العضلة المعصرة للشرج.
التهاب الأمعاء المزمن.
علامات واعراض الشق الشرجي:
– الألم عند التبرز.
– وجود دم أحمر فاتح عند التبرز أو عند المسح.
– تشنج في العضلة المعصرة للشرج((العضلة المسؤولة عن التحكم بفتحة الشرج).
– في كثير من الأحيان تصبح الأعراض مزمنة وذلك نتيجة تزايد تشنج العضلة المعصرة بسبب الألم الذي يسببه الشق الشرجي.
علاج الشرخ الشرجى

1-يمكن علاج الشق الشرجي بالمرهم وهناك أنواع مختلفة من المراهم مثل مراهم المخدر الموضعي، مرهم يحتوي مادة الزنك …
2- حقن البوتكس.
3- العمل الجراحي.
ماذا يمكنك أن تفعل بنفسك؟
إن حركة التبرز الطبيعي لها دور مهم في منع التشققات الشرجية. لهذا تحتاج لتناول المواد الغذائية الغنية بالألياف وشرب الكثير من الماء على الأقل لترين في اليوم الواحد.و أيضا”الحركة الجيدة تكون مفيدة. الغذاء الغني بالألياف مثل الخضار، الفواكه، الخبز الأسمر ومنتجات الحبوب.
الشكاوى؟ متى تقوم بزيارة طبيبك :
يستطيع طبيب العائلة تحديد ما إذا كان هو في الواقع هناك جرح أو تمزق في فتحة الشرج. والشق الشرجي يمكن أن يشفي من تلقاء نفسه، ولكن في كثير من الأحيان يسبب الكثير من الألم. وبسبب هذا الألم يصبح من الصعب شفاء الشق الشرجي وبالتالي تصبح الشكاية مزمنة. يمكن لطبيب العائلة أن يصف مرهم مسكن وربما ملين ويستطيع أن يحكم ماإذا كانت حالة المريض تحتاج لتحويلها الى المستشفى.

 

Anaal fissuur
Wat is een anaal fissuur?
Een anaal fissuur is een fissuur in de anus. Een fissuur is een kloofje of scheurtje. Vaak loopt de fissuur in de lengterichting van de bilspleet, aan de voorkant of achterkant van de anus. Anale fissuren komen vooral voor bij jonge mensen en mensen van middelbare leeftijd.

Oorzaak van anaal fissuur
– Verstopping
– Een verhoogde spanning (een soort kramp) van de kringspier.
– Chronische darmontsteking

Klachten en symptomen bij anaal fissuur

– Pijn bij de stoelgang
– Helderrood bloedverlies bij de ontlasting en bij het afvegen.
– Verkramping in de kringspier. De kringspier is een spier die ervoor zorgt dat de anus opengaat en sluit.
– Vaak zijn de klachten blijvend. Dit komt doordat de verkramping van de kringspier toeneemt als gevolg van de pijn die een fissuur veroorzaakt.

Behandeling van anaal fissuur
– Een anaal fissuur kan worden behandeld met een zalf. Er zijn verschillende soorten zalven zoals Lidocaïnezalf, zinkzalf…
– Botox injecties
– Operatie

Wat kunt u zelf doen?
Een goede stoelgang is belangrijk om anale fissuren te voorkomen. Daarvoor moet u vezelrijk eten en voldoende water drinken, minimaal twee liter per dag. Ook beweging is goed voor de stoelgang. Vezelrijk eten is bv: groente, fruit, volkorenbrood, graanproducten.

Klachten? Bezoek uw huisarts
De huisarts kan bekijken of het om een wondje of scheurtje in de anus gaat. Een anale fissuur kan vanzelf genezen, maar geeft vaak veel pijnklachten. En juist die pijnklachten kunnen ervoor zorgen dat het scheurtje moeilijk geneest en dus blijvend wordt. De huisarts kan u een pijnstillende zalf en eventueel een laxerend middel voorschrijven. Ook kan hij of zij bepalen wanneer het verstandig is om u door te sturen naar het ziekenhuis.

Print Friendly, PDF & Email